Vincent Hložník v Považskej galérii umenia

Vincent Hložník v Považskej galérii umenia

 
Základné ukazovatele prímestskej autobusovej dopravy

Základné ukazovatele prímestskej autobusovej dopravy od 1.1.2019

Objednané kilometre

Prepravení cestujúci

Úspora CO2 v kg

 

6. marec 2019

Doprave v okolí Žiliny a Rajeckej doliny hrozí kolaps. Župa a dotknuté samosprávy žiadajú od vlády riešenia

 

 

 

 

6.3.2019, Žilina - Župa a okolité samosprávy namiesto radosti zo spustenia diaľničného privádzača vidia ohrozenia. Ak sa nezačne konať, môže dôjsť až ku kolapsu. Hovorí, že zadávateľ podcenil situáciu.

 

Na župe riešili akútnu dopravnú situáciu vyplývajúcu zo spustenia diaľničného úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Predsedníčka ŽSK Erika Jurinová v tejto súvislosti zvolala pracovné stretnutie, ktorého sa zúčastnili primátor mesta Žilina, starostovia obcí a miest z okolia Žiliny a Rajeckej doliny, zástupcovia odboru dopravy ŽSK a generálny riaditeľ Správy ciest ŽSK.

Hlavným cieľom stretnutia bolo pomenovanie kritických bodov, problémov súvisiacich so spomínaným diaľničným úsekom, ako aj zjednotenie ďalšieho spoločného postupu smerom k Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a ministerstvu dopravy či vláde. Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) chce byť sprostredkovateľom komunikácie požiadaviek obyvateľov z dotknutého regiónu smerom k vláde a ministerstvu. „V tejto fáze si musíme jasne pomenovať priority, z ktorých v predmetnej veci nemôžeme ustúpiť,“ dodala županka.

NDS plánuje v tomto roku otvoriť viac ako 11- kilometrový úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Vzhľadom na meškajúci diaľničný privádzač do mesta Žilina, ako aj čoraz neprehľadanejšiu situáciu spojenú s komplikáciami na výstavbe priamo nadväzujúceho úseku diaľnice s tunelom Višňové, môže spustenie nového úseku D1 paradoxne spôsobiť výrazne dopravné komplikácie priamo v meste Žilina i v smere od Rajeckej doliny.

Za hlavný problém možno považovať aj samotný diaľničný privádzač z úseku Lietavská Lúčka. Okrem obáv z jeho omeškania nie sú na  tzv. „lievikový efekt“ s následným enormným nárastom tranzitnej dopravy dostatočne pripravené ani miestne komunikácie v meste Žilina. „V tejto súvislosti Žiline doslova hrozí dopravný kolaps,“ vyslovil svoje obavy na stretnutí primátor mesta Žilina Peter Fiabáne. Aj z toho dôvodu mesto v spolupráci so Žilinskou univerzitou vypracovalo štúdiu, ktorá by pri urýchlenej aplikácii naprojektovaných cestných spojníc metropole severu výrazne pomohla. Jej realizácia je však otázna.

 

Na nepriaznivú dopravnú situáciu sa budú musieť pripraviť aj obyvatelia a návštevníci Rajeckej doliny. Cesta I. triedy z Rajca do Žiliny už v súčasnosti nezvláda nápor motorových vozidiel a na zvýšenú intenzitu dopravy preto doplácajú aj obyvatelia obcí Turie, Višňové a Rosina. Ako podotkol starosta obce Lietavská Lúčka Marián Sliviak, kľúčový diaľničný privádzač Porúbka-Lietavská Lúčka sa ešte ani len nezačal pripravovať. „Trpia tým nielen obyvatelia Rajeckého regiónu, ale aj zamestnávatelia a tiež turizmus.“ Kvalitu života obyvateľov v dedinách pri Žiline zhoršujú pri nadpriemerných prejazdoch vozidiel aj chýbajúce chodníky popri ceste I. triedy, čím je ohrozená bezpečnosť obyvateľov. 

„Višňové okrem nárastu automobilov prechádzajúcich cez obec trápi aj absencia obslužných komunikácií, kde zhotoviteľ tunela namiesto ich deklarovanej výstavbe v prevažnej miere využíva obecné komunikácie,“ zdôraznila starostka obce Višňové Marcela Halaganová.

ŽSK chce spolu so zástupcami samospráv všetky vyššie pomenované ohrozenia predostrieť ministerstvu dopravy a na rokovaní navrhnúť riešenia. V prípade neúspechu vedenie Žilinskej župy a dotknutých miest a obcí nevylučuje ani razantnejšie formy riešenia kritickej dopravnej situácie v okolí Žiliny.

 

 


Spodná navigácia

Aktualizácia: 06.03.2019

Sekcie


Jazykové verzie webstránky